Népzenétől a klasszikusokig Éltfa-napok, skorpió jegyben Márton-napi fesztivál DK: Ki szavazhat? November könyve Mosoly, nevetés, humor A devizahitelesekről

Népzenétől a klasszikusokig

A keszthelyi Festetics György Zeneiskola a képzés mellett a muzsika megszerettetését is fontosnak tartja, s ennek nem szabnak korlátot az intézmény falai.

A zene világnapja jegyében a város fiataljaihoz szóltak 6 előadással. Mint Bánhidai Tamás, a képzőintézmény igazgatója elmondta, ez már hagyomány. A helyi általános és középiskolások számára a Balaton Színházban tartottak matiné-előadásokat, a műsorral a népzenétől a klasszikusokig felölelve a műfajokat, a zene sokszínűségére irányították a figyelmet.
A képzést is a nyitottság jellemzi, ennek az ugyancsak tradicionális tanévi koncertsorozat a fóruma. Ezt idén vendégművész fellépése indította, Csáki András gitárkoncertjével kezdődött az iskola és baráti köre által szervezett idei program. A tanév végéig további 5 zenés estet tartanak, amelyeken helyi tanárok, diákok, társintézményi növendékek és zenei pályán továbbtanuló, volt keszthelyi zeneiskolások lépnek majd fel.
Januárban a muzsikuspályára készülők térnek vissza, megmutatva a helyi alapokra épített tudást. A hangversenyeknek a zeneiskola és a Helikon Kastélymúzeum felváltva ad otthont. A tanárok februárban lépnek fel, hangversenyükön közreműködik Bognár Ferenc zongoraművész. Önálló koncertet ad a tavasszal a Zalai Balaton-part Ifjúsági Fúvószenekar, majd vendégeskednek a budapesti Molnár Antal Zeneiskola növendékei. A program májusban zárul a Keszthelyi Jazz Műhely előadásával.

 

 

 

 

vissza az elejére


Nyílt nap az iskolában

Éltfa-napok, skorpió jegyben

Az őszi szünetet követő héten rendezett nyílt napon, a skorpió jegyében álltak össze a feladatok, amiket az alkalomra szerveződött vegyes korosztályú csoportok kaptak megoldásra.

– Ilyesmire máskor is van példa, ezekbe adunk betekintést a szülőknek, s más érdeklődőknek is, akik ilyenkor ismereteket szerezhetnek iskolánk életéről, oktatási módszertanairól, a jellemző légkörről – monda Babos Lajos, az intézmény igazgatója. – Fontos pedagógiai cél, hogy a világ dolgairól az összefüggések meglátásában való gondolkodást alakítsunk ki, tanulóink tapasztalatszerzés útján szerezzék meg a szükséges ismereteket.
A természet- és társadalomtudomány, a művészet, a néprajz és a drámajáték köré szerveződtek a foglalkozások, ezekben egymást váltva minden csoport részt vett. Végeztek fizikai kísérleteket, gyakoroltak néptáncelemeket, készültek halloween töklámpák, különféle jelmezekben tartottak színpadi mozgási próbákat, s kutakodtak közösen az okostelefonok mind többféle használati lehetőségei között. Helye volt a mókázásoknak is, majd a nyílt napok keretei között tettek még egy természetismereti kirándulást a Kis-Balaton vízvédelmi rendszeréhez tartozó Kányavári-szigetre.
Az Életfa-iskola képzéséhez szorosan hozzá tartozó zene vendég fellépőkkel kapott kiemelt szerepet. Mint volt növendék tért vissza Benes Szilárd, aki klarinét hangszerrel hivatásául választotta a művészetet, ugyancsak virtuóz muzsikus társával, Nikolas Lazic harmonikaművésszel közös koncertet adtak.

 

 

 

 

vissza az elejére


Márton-napi fesztivál

Hévízen immáron hagyományosan a libakergető verseny volt a Márton-napi ludasfesztivál egyik kiemelt eseménye.

Ha lúd, legyen kövér – tartja a népi mondás. A kalendárium többek közt erre utalóan is több ismert történetet köt össze a jeles Márton-nappal. Hozzá kapcsolja a télkezdetet, amikorra meghíznak a tavaszi libák, az állatok szabadból való behajtásának idejét, az újbor kóstolóját. Márton nevenapja arról is szól, hogy a libák galibát is okozhatnak, hiszen anno elárulták gágogásukkal a püspökké választása elől az ólba bújt szerény Mártont. Mindezek jegyében ünnepeltek játékos programokkal két napon át Hévízen.
Szalmabálákból rakott falak közt terelgették a ludakat a nevezők, a futamokra népes közönség volt kíváncsi. A fehér szárnyasok vagy ötvenszer tették meg az utat, hiszen félszáz gyermek próbálta ki hajtói képességét, a kisebbek olykor felnőtt segítséggel. Mindemellett népi játszótér, bábszínházi előadás, kézművesműhely várta a gyermekeket, műsort adott a Lufikutya zenekar. A Szentlélek-templomban este mise keretében misztériumjátékkal idézték meg Szent Márton élettörténetét, majd borszentelésre is sor került.
Esti lámpás felvonulás után koncert és retro diszkó kínált szórakozást, a program az Old Boys koncertjével zárult.

 

 

 

 

vissza az elejére


DK: Ki szavazhat?

A DK választókerületi elnöke, Kovács Viktória novemberi sajtótájékoztatóján a párt által indított országos aláírásgyűjtési akcióról beszélt.

Szerinte a jogok és kötelességek együtt kell, hogy járjanak, így azok döntsenek hazánk sorsáról, akik viselik a döntésük következményeit, akik itt élnek vagy az elmúlt évtizedben tartósan itt éltek. A Fidesz nagy számban, automatikusan adott állampolgárságot, majd szavazati jogot a határon túli magyaroknak, hogy 20 évre bebetonozzák a párt hatalmát. Akik nem itt laknak, azokat könnyen megtéveszti a kormánypropaganda, s nehezen hoznak felelős döntést. A DK megteremtené az elektronikus vagy levélben történő szavazás lehetőségét a Nyugaton dolgozó magyaroknak, és támogatást biztosítana a határon túli magyaroknak is a kulturális önazonosságuk, identitásuk megőrzéséhez, de aki nem itt él, az nem itt fizet adót, nem itt veszi igénybe az egészségügyi ellátást, gyermekei nem itt járnak iskolába. Tehát közvetlenül nem érinti mindaz, amiről a parlament dönt. Az igaz, hogy a határon túli voksolók csak 2–3 parlamenti mandátum sorsát döntik el, de egy szoros választáson bármi megtörténhet.

 

 

 

 

vissza az elejére


November könyve

A keszthelyi Helikon Kastélymúzeum történelmi könyvtára bemutatósorozatának novemberi darabja a város középfokú oktatása elindítására enged visszapillantást.

Ezelőtt 245 évvel, 1772. november 12-én első ízben csendült fel Veni Sancte szentmise a gróf Festetics III. Pál (1722–1782) által megalapított gimnáziumban. A tanítást a ferences szerzetesekre bízta a gróf, s állta az iskola egy-egy tanárnak havi 60 forint fizetésének költségét.
A három osztályt „scholae inferiores” névvel illették. Az I. osztályos tanulókat principistáknak, a II. osztályosokat grammatistáknak, a III. osztályosokat pedig syntaxistáknak nevezték. A falak között számos, a magyar irodalom és történelem ismert kiválósága tanult: többek között Deák Ferenc, Batsányi János, Fejér György, Festetics III. György.
A most bemutatott dokumentum a gimnázium egyik fellelhető legrégebbi nyomtatott darabja. Benne az egyes osztályok tanulói névsorát lehet olvasni, a félévi, valamint az egész éves előmenetel alapján. A kötetet a kastélymúzeum látogatói a könyvtárhelyiségben tekinthetik meg.

 

 

 

 

vissza az elejére


Kisgyermek-pedagógia

Mosoly, nevetés, humor

A kisgyermeknevelés felelősségteljes kihívás a szülőnek és a gyermekkel foglalkozó pedagógusoknak, így a múzeumpedagógusnak is. Ebben a korban olyan szellemi, lelki impulzusokat kap a gyermek, amelyek meghatározóak egész életére. Ezért gondolt arra a Balatoni Múzeum vezetése, hogy a Múzeumok Őszi Fesztiválja programsorozat keretében október közepén megrendezett óvodapedagógusok napján, unikális témaként a humor pedagógiai szerepét járják körül.

A keszthelyi járásból érkezett mintegy harminc bölcsődei, óvodai, iskolai pedagógusnak dr. Varga László, a soproni egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar docense tette föl a kérdést: nevelés, vagy nevetés? A dékán a vetített képes előadásában kiemelte: a jókedv, az öröm, a hosszabb élőszavas kommunikáció nincs jelen a hazai oktatási-nevelési intézményekben, ezért senki nem érzi jól magát. A rohanó, teljesítménykényszeres világban az intézmények nem a vidámság házai, a gyerekeknek nincs idejük megélni a pillanatokat, állandóan frusztráltan készülnek valamire. Nem élnek meg semmit békességben, szeretetben, vidámságban, türelemben. Elmarad az élmény, a humor, a bátorítás, az öröm. A 2005 után született alfa-gyerekek, a digitális nemzedék tagjai már másképp gondolkodnak, másképp éreznek, de az intézmények bezárkóznak az elefántcsonttornyaikba, és nem veszik észre, hogy a poroszos rendszer fölött elszállt az idő. Az intézmények világa nincs hozzáidomítva a gyermekek világához. Hiányzik a bizalom, a bátorítás, az elfogadás, az inspiráció. Az USA-ban és Észak-Európában 3–4 év alatt tanulnak meg a nebulók írni-olvasni, hazánkban erre 3–4 hónap van. A „mindenkit mindenre megtanítani” elv már nem működik. Az agy nem számítógép. Az előadó rákérdezett: hol van a fejlesztési fókuszú gondolkodás megtámogatása, az érdeklődés- és problémaalapú tanulás, a társas tanulás, az adaptivitás, a személyes nevelés, az ember fejlődéséből kiinduló tanulástámogatás?
A pozitív érzelmek, a pedagógusok személyes kisugárzása növelik az intellektuális teljesítményt. A boldogságkeresés nem a szerencse vagy a véletlen folyománya. A humor és a cinizmus közel állnak egymáshoz. Közös humornyelvet kell beszélni, és fontos a humor kommunikációja is. A mosoly, a nevetés, a humor tudatosan gyakorolható, fejleszthető, jellem- és sorsfordító szokássá tehető. A mosoly a teljes idegrendszert megmozgatja, jótékonyan hat a hormon- és immunrendszerünkre. A nevetés belső zsigeri kocogásként feszültségoldó, lazító, hangulatjavító, fájdalomcsillapító, érzéstelenítő, jobb alvást biztosító, keringésjavító. A mosolygó, de szegény anya gyermeke boldogabb és egészségesebb lehet, mint a gazdag, de nem mosolygó anyáé.

 

 

 

 

vissza az elejére


Jobbik-sajtótájékoztató

A devizahitelesekről

A Jobbik képviseletében dr. Weller-Jakus Tamás, Zala megye 02. választókerület országgyűlési képviselőjelöltje november elején az ellenzéki párt irodájában tartott sajtótájékoztatót a devizahitelesek melletti kiállás jegyében.

A hitelkárosultak, a bankszövetség, a politikai pártok, a civilek részvételével nemrégiben ismét összeült a Devizahiteles Kerekasztal, hogy segítsenek megoldani az évek óta hömpölygő szociális katasztrófát. Az Orbán-kormány és a Bankszövetség, most sem vett részt a fórumon, mert: „nem mertek szembe nézni az áldozatokkal”. A jelölt szerint: a devizakárosultak konkrét megsegítése helyett a kormánypárt pénzintézetsegítő paktum keretében egy bankmentő kirakatpolitikai terméket, egy bátortalan, napi árfolyamon forintosító intézkedéscsomagot állított elő. Elkésett lépés az is, hogy a Jobbik nyomására a jövő évi választásokig érvényes lett egy sebtében meghirdetett kilakoltatási moratórium is. Ha jövő tavasszal a Jobbik felhatalmazást kap a kormányzásra, az eddigi intézkedéscsomagok szemétdombra kerülnek, megkeresik a felelősöket, a hiteleket a felvételkori árfolyamon folyósítják, és kártalanítási alapot is létrehoznak majd. Jelenleg több százezer végrehajtás van folyamatban, minden 4. magyar család érintett a devizaalapú hitelezéssel kapcsolatban. „Az a politikai rendszer, amelyik nem hajlandó a társadalom megszerveződő erejével tárgyalni, az csak önmagának tehet szemrehányást, ha lőnek.” Orbán Viktor 1988-ban tett kijelentését citálta Herold János, a Jobbik Magyarországért Mozgalom keszthelyi önkormányzati képviselője arra utalva, hogy mennyire kilátástalan és elkeseredett helyzetben vannak a devizahitelesek.

 

 

 

 

vissza az elejére