Jelentős foglalkoztató a Flextronics
KÖVES LÁSZLÓ ÜGYVEZETŐVEL AZ UNIÓ HOZTA VÁLTOZÁSOKRÓL
A zalaegerszegi székhelyű Gartner Intertrans Hungária Nemzetközi Fuvarozási Szállítmányozási Kft. fő profilja a közúti árufuvarozás. Ezen belül a legnagyobb részarányt a nemzetközi áruszállítás képviseli, ami össztevékenységének 85 százalékát jelenti, a fennmaradó rész megoszlik a belföldi fuvarozás és a logisztika területén. Ez utóbbi új elem tevékenységi körében, a logisztikai szolgáltatással 2003-tól állnak megbízóik rendelkezésre.
Május elsejétől, hazánk európai uniós csatlakozásával az eddigi nemzetközi
fuvarozás zöme már a belső piacon zajlik. Minderre hogyan készültek fel, mindez
mit jelent és milyen változásokat hozott a Gartner Hungária életében, erről az
ügyvezető igazgatót kérdeztük. Köves László bevezetőjében úgy fogalmazott, 2004.
április 30-ával a cég 14 éves történetét, vagyis annak kezdeti szakaszát zárták
le. Ebben az eltelt időszakban számos olyan stratégiai jellegű szakmai döntést
hoztak, amely kihat a társaság jelenlegi helyzetére, és kihatott a 14 év alatt a
fejlődésére.
– Első döntésünk az volt, hogy valódi tulajdonost keressünk a társaságnak.
Mindez hosszas tárgyalások után 1992-ben történt meg; a Gartner KG 1993-tól
tulajdonosa a társaságnak. Ez egy nagyon fontos lépés volt, hiszen ettől kezdve
lehetett valójában jövőképet tervezni, és megszervezni a cég fejlődését –
emlékezett vissza Köves László. – Következő jelentős döntésünk volt, hogy
elköteleztük magunkat a folyamatos műszaki fejlesztés és megújítás mellett.
Minden forrásunkat, nyereségünket visszaforgattuk, aminek eredményeként ma a
legkorszerűbb járműparkkal rendelkezünk. Járműveink megfelelnek a legszigorúbb
környezetvédelmi előírásoknak, és csak MAN-szerelvénnyel dolgozunk. Folyamatosan
fejlesztettük a régiós hálózatunkat is. Jelenleg négy képviselettel (Budapest,
Székesfehérvár, Pécs, Győr) rendelkezünk. Következő jelentős döntés az
informatikai fejlesztést érintette, kiépítettünk egy teljes körű informatikai
hálózatot, amit folyamatosan újítottunk. Éppen most a napokban cseréljük le a
teljes számítógépparkot és a szoftvereket a jelenlegi legkorszerűbbre. A
következő lényeges döntésünk volt a minőségi és a komplex szolgáltatás melletti
elkötelezettség. Olyan közúti szolgáltató akartunk lenni, amely a közúti
fuvarozás teljes folyamatát képes kiszolgálni. A tavalyi évtől kezdődően teljes
körű speciális raktárlogisztika szolgáltatást is nyújtunk megbízóink számára,
így a közúti fuvarozás szinte minden piaci szegmensében jelen vagyunk. Jelentős
döntésünk és elkötelezettségünk volt még a munkatársaink oktatására, képzésére,
anyagi és erkölcsi megbecsülésére irányuló tevékenység. Meggyőződésünk, hogy a
munkatársaink céggel szembeni pozitív elkötelezettsége, a munkához való
hozzáállása, egyáltalán a szellemi tőkéje a társaságunk egyik legjelentősebb
értéke.
Köves
László hozzátette, a kezdetektől fogva ezen döntések mentén építették,
fejlesztették a céget. Ennek eredményeként a társaság az induló év 260 milliós
árbevételéhez képest tavaly elérte a közel 5 milliárd forintos árbevételt.
Induláskor 50-en, jelenleg 220-an dolgoznak a cégnél, és folyamatosan nő a
létszám. A 14 év alatt vagyonuk a kezdeti másfél millió forintról másfél
milliárd forintra növekedett. A Gartner Intertrans Hungária gépjárműparkja,
szolgáltatásának sokrétűsége és forgalma alapján jelenleg nemcsak a Dunántúl,
hanem Magyarország egyik legjelentősebb és ismert közúti szolgáltatója.
Május elseje, az unióba való lépés napja egy új fejezet kezdete a társaság
életében.
– Az első és legfontosabb az, hogy a csatlakozást követően megszűnt az az
adminisztrációs koncessziós rendszer, ami nagyon korlátozta a társaságok
fejlődését – folytatta Köves László. – Május elsejétől, azok a cégek, melyek
megfelelnek az uniós feltételrendszernek – pénzügyi, műszaki és szakmai
előírásoknak –, azok az úgynevezett euro-licenc engedély birtokában az unió
területén nagy kabotázs forgalmat, vagyis közösségi árufuvarozási tevékenységet
folytathatnak. Az unió ellenben szigorú pénzügyi feltételeket követel meg a
fuvarozóktól, az első járműnél 2,5 millió forint, minden továbbinál viszont 1,4
milliós vagyoni fedezet szükséges. A másik lényeges változás a vámunió. A vám
megszűnésével nagymértékben csökkennek a vámkezelésekhez kapcsolódó jelentős
állásidők, ennek következtében növekszik a termelékenységünk és ezáltal a
hatékonyságunk. A magyar tarifarendszer és a magyarországi rakodási idők,
árufogadási-kiadási feltételek idővel uniós szintűek lesznek. A társaság
anyavállalata, a Gartner KG Európa egyik legnagyobb és egyik legjelentősebb
közúti szolgáltatója. A csatlakozás azt is eredményezi, hogy a cégcsoport
együttműködése szorosabbá válik, és fuvarszervezési lehetősége jelentősen
kibővül. Cégcsoport szinten több mint 1200 járművel, kombinált fuvarozási
szolgáltatással, raktári szolgáltatással, speciális fuvarozási módokkal állunk a
megbízói igények kiszolgálására.
Annak érdekében, hogy a megváltozott körülményekből adódó lehetőségeket jól
ki tudják használni, folyamatosan alakítják át a társaság belső szervezeti
felállását és működési folyamatait.
– Az átállásra az első lépéseket megtettük. Nyilvánvaló, hogy a tapasztalatokat
a gyakorlatban szerezzük meg, és az is magától értetődő, hogy az élet hozta nem
várt helyzetekre nagyon gyorsan kell reagálnunk. Ezért is fontos az informatikai
rendszerünk fejlesztése, hogy naprakész információk birtokában legyenek a
társaság különböző szervezeti egységei. Az új versenyhelyzetre való felkészülés
okán már két évvel ezelőtt jelentősen megerősítettük piackutatási
tevékenységünket. Aktívan dolgozunk azon, hogy növeljük a piaci részesedésünket
azokon a területeken, ahol hatékonyan tudunk működni.
A Gartner Intertrans Hungária a közeljövőben jelentősen bővíti gépjárműparkját.
Első ütemben 50 darab járművet vásárolnak, ezek közül 20 darab hűtőszerelvény, a
többi ponyvás lesz. Mindez a gépjárművezetői létszám bővítését is eredményezi,
ezért folyamatosan vesznek fel gépjárművezetőket Köves László elmondta, akik
megfelelnek a feltételeknek, és az azt követő gyakorlati és elméleti képzésen
sikeresen részt vesznek, azok mind a szakmai, mind pedig az anyagi igényeiknek
megfelelő munkát találnak társaságuknál. Az ügyvezető igazgató szerint jelentős
verseny várható az unión belül, mivel megszűntek a belső korlátok, és bárki
szabadon választhatja ezt a tevékenységet, ha megfelel az e tevékenységre
vonatkozó működési feltételeknek.
– A megváltozott piaci környezet igényeihez történő alkalmazkodáshoz a
szervezeti felépítésünk és a működési folyamataink átalakításával az első
lépéseket megtettük és a piaci környezet változásával készek vagyunk az
igényekhez igazodó gyors módosításokra is. Hiszek abban, hogy az a szakmai
tudás, tapasztalat, szellemi tőke, amellyel társaságunk rendelkezik, és a
munkatársaim szakmai elkötelezettsége a megváltozott körülményekhez igazodva
továbbra is megfelelő alapot ad arra, hogy a Gartner Intertrans Hungária Kft. a
megbízók rendelkezésére álljon a többszintű és differenciált piaci
szolgáltatásaival – zárta a beszélgetést Köves László.
BESZÉLGETÉS HAJNAL SÁNDOR SZEMÉLYZETI IGAZGATÓVAL
Jelentős foglalkoztató a Flextronics
A Flextronics tíz éve van jelen Zalaegerszegen. Ma nemcsak a megyeszékhely – melynek legnagyobb foglalkoztatója –, hanem Zala megye és a régió egyik legjelentősebb munkaadója is. Az elektronikai gyártóipari szolgáltató alkalmazotti létszáma növekvő megrendelés-állományának köszönhetően jelenleg több mint hétezer fő.
A nagyvállalat az állandóan változó vevői igények figyelembe vételével építi
fel személyzeti politikáját, a humán erőforrás állományának nagy része tartós
alkalmazott, és mintegy 30 százaléka pedig kölcsönzött munkaerő. A
rendelésállomány nemcsak hónapokon, hanem heteken belül is változhat; a cég
számára, nevükből is adódóan, a flexibilitás, a rugalmasság alapvető fontosságú.
Mindez a személyzeti tevékenység nagyfokú koordinálását, az emberi erőforrás
hatékony és rugalmas „kezelését”, és bizonyos folyamatok egységesítését követeli
meg, mondja Hajnal Sándor, a Flextronics International Kft. magyarországi
gyárainak személyzeti igazgatója. Feladataik közé tartozik ezenkívül valamennyi
gyár üzemi tanácsaival, valamint ezek tevékenységét összehangoló központi üzemi
tanáccsal való kapcsolattartás.
– A szakszervezetek közül a Vasas szakszervezet nemrég létrehozott egy központi
koordináló fórumot, amely kezdeményezte egy úgynevezett keret kollektív
szerződés létrehozását. Ezt azzal a szándékkal tette – ami egyébként megegyezik
a vállalatvezetés elképzelésével –, hogy valamennyi gyárban több szempont
figyelembevételével azonos feltételeket teremtsenek a munkavállalók számára.
Természetesen ez nem terjed ki minden apróságra, de például az idei
bértárgyalásokat már ez alapján folytattuk. Tevékenységünkhöz tartozik még a
kettes üzleti csoport – ami magában foglalja Magyarország mellett Ukrajna,
Ausztria és Olaszország gyárait – szervezeti kultúrájának irányítása, az
utánpótlás biztosítása, és a belső képzések megvalósítása. Jelenleg azon is
dolgozunk, hogy a zalaegerszegi és a sárvári gyár közötti kapcsolatot
megerősítsük, működésüket még jobban összhangba hozzuk.
A nyugat-dunántúli régió legjelentősebb munkahelyteremtéssel járó fejlesztése
címben részesült nemrég a Flextronics International Kft. zalaegerszegi és
sárvári gyáregysége.
– Az elismerés jól bizonyítja annak a tervezési folyamatnak a sikerét, melyet
mintegy két éve kezdtünk el – folytatja Hajnal Sándor. – Igazolja
vállalatvezetésünk azon szándékát, miszerint vevőközpontú gondolkodással, a
partnerek megelégedését szolgáló, magas színvonalú termékek előállításával
hosszú távon biztosítson munkahelyeket. Ennek köszönhetően az elmúlt évben
megduplázódott a zalaegerszegi gyár létszáma, jelenleg több mint hétezren
dolgoznak itt. Ez a jelentős létszámbővülés több feladatot rótt a munkába
állításra, hiszen volt olyan hét, amikor több száz új dolgozót kellett fogadni.
Az ő betanításuk, és elhelyezésük úgy a személyzeti, mint a termelési kollégák
számára komoly feladatot jelentett. A több ezer ember elhelyezése okozta
egyébként a legtöbb gondot és kényelmetlenséget, mindezen problémák
megszüntetése érdekében komoly fejlesztéseket valósítottunk meg.
A
nagyvállalatnál nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő munkakörülmények
biztosítására, a munkaszervezésre, ami egyrészt szakmai, másrészt viszont
egészségügyi szempontok figyelembevételével történik meg.
– Az új munkatársak először egy orvosi vizsgálaton esnek keresztül, amit a cég
üzemorvosa végez. Fontos irányelv, hogy a jelentkezők nem kerülhetnek olyan
helyre, amely esetlegesen ártalmas számukra. Munkaköri elhelyezésük azon
hatályos jogszabályok és rendeletek alapján történik, melyeket egy munkáltatónak
biztosítania kell dolgozói munkahelyi egészségvédelme és a biztonságos
munkavégzés érdekében. Ilyen például bizonyos munkakörökben a szem védelme,
ezért védőszemüveget adunk. Kiemelném még az ólomexpozíciós vizsgálatot, amely a
szervezetben felgyülemlett ólom mennyiségét méri. Ennek folyamatos ellenőrzése
rendkívül fontos, hiszen súlyos egészségkárosodást okozhat. A szűréseknek
köszönhetően ebből adódó probléma nem fordult elő. Ugyanakkor folyamatban van az
ólommentes technikák alkalmazása, ami gyakorlatilag teljesen kizárja majd ezt a
gondot. Mindez a munka szakmai és technológiai része. Ennek másik aspektusa a
személyzet állandó felügyelő munkája, amely a munkakörülményekkel foglalkozik.
Ez ügyben szorosan együttműködünk az üzemi tanácsokkal és a szakszervezetekkel a
megfelelő munkafeltételek biztosítása érdekében. A harmadik része pedig a
különféle szociális és jóléti körülmények biztosítása, mint például a szabadidő
eltöltése, vagy akár a sportolás. Legutóbb egy természetjáró klub alakult;
tagjai vízparti családi napokat és kirándulásokat szerveznek. Idén júliusban az
Alsóerdőn szintén megtartjuk a már hagyománnyá vált családi napot, amire
valamennyi munkatársunkat meghívunk.
Hajnal Sándor elmondta, a Flextronics versenyképessége növelése érdekében magasabb minőségi gyártási technológiát kíván megvalósítani, ezért a „nagyobb hozzáadott érték egy termékben” megjelenik abban az elvárásban is, amit a munkatársakkal szemben támasztanak. Most elsősorban magasabb szakképzettséggel rendelkezők, köztük például elektronikai technikusok jelentkezését várják. Cégen belül dolgozik egy olyan szolgáltatási részleg, amely a vevőktől, vagy a felhasználóktól visszakerült termékek javításával, szervizelésével foglalkozik. Ehhez a feladathoz áramköri szinten kell ismerni az adott terméket. Hajnal Sándor hozzátette, miután ezekből a szakmákból nincsen korlátlan mennyiségű ember a munkaerőpiacon, sőt a versenytársak is hasonló irányban működnek, bizony hiány van e területen. Egyik megoldás az, hogy házon belül képeznek; több tanfolyamot indítottak már a munkaügyi központtal és más cégekkel együttműködve, és a hiány pótlására kölcsönöznek is szakembereket. A magasabb technológia mindinkább megköveteli a jól képzett munkaerő jelenlétét, ezért helyezte előtérbe a cég a középiskolák, egyetemek támogatását, és a velük való képzési és termékfejlesztési együttműködést. Szakképzési alapjából milliós nagyságrendben támogat helyi és több országos felsőfokú oktatási intézményt.