A közelmúltban adták át a nagykanizsai Kanizsai Dorottya Kórház sürgősségi betegellátó osztályát, amelyen öt ágyon huszonhat dolgozó látja el a sürgős, akut eseteket.
A
Kanizsai Dorottya Kórház törvényi kötelezettségének tett eleget, amikor
súlyponti kórházként kialakította a sürgősségi betegellátó osztályt. Minderre
saját forrásaiból 13 millió forintot csoportosított át, továbbá segített az
önkormányzat, s természetesen pályázati forrásokat is bevontak a fejlesztésbe.
– A kórház új osztálya nemcsak az intézmény ellátási területén élő százháromezer ember számára jelent biztonságot, hanem azoknak is, akik csak átutazóban járnak térségünkben. A sürgősségi osztály ugyanis a nap huszonnégy órájában folyamatos ellátást biztosít – mondta köszöntőjében dr. Kovács József, a kórház főigazgatója. – A kórház számára pedig egy újabb minőségi előrelépést, rangot jelent, hiszen kiemeli a nagykanizsai kórházat az átlagos városi intézmények közül.
Az új osztály négyszázötven négyzetméteren, három hónap alatt több mint
tizenhétmillió forintos beruházással készült el, az önkormányzati támogatás
révén helikopter-leszálló pályát is kialakítottak a Határőrség közeli
ingatlanán.
Marton István polgármester hangsúlyozta, a beruházás révén még magasabb szintre
fejlődhet a város és a városkörnyék ellátásának nívója.
Az ünnepélyes avatáson részt vett dr. Rapi Katalin, az Egészségügyi Minisztérium
szakállamtitkára, aki szintén úgy vélekedett, hogy a kórház munkája az SBO által
még hatékonyabbá válik.
TERVBEN A B1 JOGOSÍTVÁNY ÉS QUADVEZETŐ-KÉPZÉS
A közelmúltban történt tragikus végű quadbaleset kapcsán néztünk utána, milyen módon lehet felkészülni ennek a sajátos vezetéstechnikát igénylő járműnek az irányítására. Hamar kiderült, bár az országban egyre jobban terjed eme négykerekű használata, tananyag és tanterv hiányában jelenleg sehol sem oktatják a vezetőket. Bíztató, hogy tervben van és egyeztető tárgyalások folynak a B1 kategóriájú jogosítvány bevezetését illetően. Ehhez a vezetői engedélyhez kötné az illetékes hatóság a négykerekű mopedek és a quadok egy részének vezetését is. Ezzel pont kerülhetne a fenti járművekkel kapcsolatos számos vita végére.
A B1 kategória négykerekű motorkerékpár (legalább 60 km/h sebességet elérő, hátramenetre is képes) vezetését teszi lehetővé, kezdte az ügyben a tájékoztatást Tóth Zoltán, a Nemzeti Közlekedési Hatóság főosztályvezetője. Az Európai Tanács 2006 decemberében fogadta el, hogy a tagországok szabadon dönthessék el, felvállalják-e az ilyen jellegű képzést. Magyarország felvállalta, jelenleg a szakmai érdekképviselettel folynak az egyeztetések a koncepcióról.
A törvénymódosítás illetősége terén is változás történt. Eddig BM-rendelet írta elő az oktatási jogosultságot, most pedig az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumhoz tartozik az ügy. Ők hajlandóságot mutatnak a tervezet elfogadására. Ezt követően ki kell dolgozni az oktatás és a vizsgáztatás rendszerét. Feltehetően 2008 második felétől kezdődhet a gyakorlati megvalósulás. Első lépésként az oktatókat kell felkészíteni, feltehetően elegendő lesz számukra egy kiegészítő képzés.
Addig is a köbcenti és a súlykorlátok alapján dől el, hogy milyen jogosítványkategóriával vezethetők adott járművek, tette hozzá Takács Éva, a zalaegerszegi MTM Autósiskola – mely jeleskedik a motorosok felkészítésében – munkatársa. Így 50 köbcenti és 300 kg súly, valamint 45 km/h tervezett sebesség alatt segédmotornak megfelelő jogosítvány szükséges, e fölött az A kategóriájú jogosítvány valamelyike. A megítélést a quadok esetében nehezíti, hogy 50 köbcentitől az egészen nagy motorokkal ellátott változata is létezik. Jelenleg ezek szilárdburkolatú úton nem közlekedhetnek. Sportcélú használatuk nagyon elterjedt.
A B1 jogosítvány bevezetésén túl tervezi a hatóság a quadok rendszámosítását.
Visszatérően felmerülő igény, hogy a nem közúton közlekedő quadokra is kerüljön
rendszám, mert némelykor jelentős károkat okoznak természetvédelmi területeken.
Vita tárgya még a technikai sporteszköznek használt quadok rendszámosítása és a
mopedek kellő jelzéssel való ellátása.
Október közepén indította be termelését a StarMenü Kft. Sármelléki Készételgyára, amelyik a nemzetközi repülőtér közelében épült fel. A létesítmény 3,5 hektáros területen, zöldmezős beruházásként, mintegy kétmilliárd forintos költségvetéssel, rekord gyorsasággal, határidőre készült el, a legkorszerűbb élelmiszer-ipari, hűtéstechnológiai és elektronikai megoldások alkalmazásával, a legnevesebb nemzetközi technológiai szállítók közreműködésével – jelentették be az október közepén tartott avatóünnepségen.
A gyár különlegesen magas higiénés előírásoknak is megfelel; a dolgozóknak különleges tisztasági szabályokat kell betartaniuk. A beruházás első ütemében egy 2500 négyzetméteres gyártó csarnokot emeltek egy 800 négyzetméteres szociális épülettel, amelyben az irodák és a személyzeti öltözők mellett jól felszerelt, igényes kísérleti konyha és élelmiszeripari laboratórium található.
Az üzem két műszakban, naponta mintegy 120 ezer adag ételt képes elkészíteni, ez napi mintegy 32 tonna étel előállítását jelenti. A kft. már az üzem elindításakor több mint 200 termékkel kezdi meg működését. Rückert Zoltán ügyvezető igazgató bejelentése szerint hamarosan német piacra is termel a gyár, amelynek alkalmazotti létszáma elérheti a 400 főt is.