Akarsz-e játszani Tüsi bohóccal?

Hárompontos kosársuli

Lazulás és gyógyulás a hangok erejével


„Velünk élő irodalom” rendezvénysorozat Zalaszentivánon

Akarsz-e játszani Tüsi bohóccal?

Hát persze, hogy hangos igennel válaszoltak a zalaszentiváni alsó tagozatos diákok erre a kérdésre. Tüsi bohóc elmaradhatatlan bőröndjével érkezett a helyi közösségi házba, ahol már nagy izgalommal várták a gyerekek, s persze arra is kíváncsiak voltak, milyen tárgyakat húz majd elő „világot megjárt” kofferjéből.

A diákok egyből ráhangolódtak a műsorra, egymást túlharsogva jelentkeztek a játékos feladatokra, azok megoldásán felszabadultan kacagtak, szórakoztak. Persze odafigyelést, ügyességet és gyors reagáló képességet is igényeltek, mint például az a kiesős körjáték, melyet Szűcs Panna nyert meg. Ő kapta fel az utolsó szappanbuborék-fújót a padlóról, legyőzve vagy harminc diáktársát. Mint mondta, egyáltalán nem izgult, nagyon viccesnek találta a játékot.
Kovács Bálintnak és Mecséri Ádámnak a „pálkatapéteres” játék tetszett nagyon. Szabó Réka, Fehér Csenge, Bolya Dóra, Nagy Nikolett, Nagy Vivien és Farkas Zseraldina egyaránt nagyon élvezték a versenyfeladatokat, nemkülönben valamennyi gyerek, akik mindannyian hajtogatással készített lufi figurákat kaptak Tüsi bohóctól a műsor végén. Jó hangulat és egészséges versenyszellem hatotta át a találkozót, talán emiatt is kért szinte minden fiú és néhány lány lufikardot. A mondókázás és verselés rendhagyó irodalomórává is varázsolta a programot.

Csuda jó közönségem volt! – értékelt Tüsi bohóc, rendes nevén Gergely János, aki civilben eredetileg tanítóként, jelenleg a közművelődés területén dolgozik. Egy helyzet megoldásaként vállalta először magára a bohócszerepet. Megformálásában nem mások kifigurázására, az emberi esendőség kifigurázására törekedett, mint általában a bohócműsorokban, hanem egy kedves, vicces bohóc bemutatására. Mint mondta, a bohócjelmez azért kell, hogy felkeltse és fenntartsa a gyerekek érdeklődését az egész műsor ideje alatt. Ha csak „civilben” tenné ezt, nem biztos, hogy ez folyamatosan sikerülne. Műsorának gerincét a korosztálynak megfelelő interaktív játék adja, ez a legnagyobb értéke, és nem a lufihajtogatás, amit bárki meg tud csinálni. Mint fogalmazott, rettentő nagy élmény, de egyben kihívás is minden fellépés, melynek középpontjában a játék, a gyermek kíváncsisága, megismerésvágya áll. A vicces jelenetek és rögtönözések, a bátorító kérdések hatására még a kissé félénk gyerekek is hamar felengednek, s valóban a vidámság, nevetés, önfeledt jókedv uralja a műsort.

Ez a program egyik állomása volt a „Velünk élő irodalom" című rendezvénysorozatnak, melyre az Élhetőbb Zalaszent-ivánért Közhasznú Egyesület a Nemzeti Kulturális Alap pályázati kiírásán nyert támogatást. Dormánné Péter Márta, az egyesület titkára elmondta, a műsor azt a célt szolgálta, hogy játékos és vidám szituációkon keresztül, versek, mondókák és történetek tolmácsolásában ismerjék és tapasztalják meg az élet dolgait.
– Szeretnénk elérni, hogy a település lakossága még inkább megkedvelje az olvasást, de főképpen a gyermekekkel kívánjuk megszerettetni a könyveket. Ehhez szervezzük a programokat az olvasást népszerűsítő rendezvénysorozaton belül, melynek egyes elemei 2013 és 2014 irodalmi évfordulóihoz is kapcsolódnak – avatott a projekt részleteibe Dormánné Péter Márta.

* * *

Hárompontos kosársuli

A projekt következő rendezvénye az országos gyermekkönyvnapokhoz kapcsolódó író-olvasó találkozó volt, melyen Turbuly Lilla zalai származású írót, költőt látták vendégül.

Pöttyös könyvek sorozatából a Kosársuli című ifjúsági regényét mutatta be a gyerekeknek. A kötet önéletrajzi indíttatású, ami a szerző hetedikes korában a nagykapornaki ZTE kosárlabda-kollégiumban megélt élményeiről szól.
A nyüzsgönc Homonnai Julcsi és a csöndes Kárász Dóri közös szenvedélye a kosárlabda. A két lány hamarosan összebarátkozik a sportkollégiumban, és közösen keveredik izgalmas kalandokba. Hol éhségsztrájkba kezdenek, hol egy eltűnt szobatárs után nyomoznak, hol titkos segélyakciót szerveznek. Egyikük szerelmes lesz, csak éppen azt nem tudja eldönteni, hogy pontosan kibe. És közben az ódon kollégium falai között a kosársulisok tanulnak és edzenek, meccseket veszítenek és nyernek, veszekednek és kibékülnek, élik a maguk sokszor túlságosan is pörgős, de többnyire vidám életét – ízelítő a kötetből.

Készül a folytatás, mert a Kosársuliban szereplők csak hetedik osztályosok, a történetnek azzal lesz vége, hogy befejezik az általános iskolát. Turbuly Lilla megszavaztatta velük az új kötet címét. Három javaslatot mondott: Csont nélküli kosársuli, Hárompontos kosársuli, Viszlát kosársuli. A gyerekek többsége a középső cím mellett döntött.
Megkérdezte, hogy szerintük kibe lett szerelmes a Kárász Dóri? Több szereplő felmerült, Szakos Klaudia tudta jól, hogy a portásba. Ez a történet folytatódik a második részben. Beszélgettek arról, hogy szerintük mi volt a könyvben, ami fantázia szüleménye vagy teljesen a valóság.

Huszics Dóra említette, hogy szerinte fantázia volt az, amikor az ágy alá tették az órát, hogy ne hallják az ébresztést, mert nem akartak korán kelni.
Mit olvasnak mostanában? – kérdésre legtöbben azt válaszolták, Jeff Kinney: Egy ropi naplója című könyvét.

vissza az elejére


Egészségre nevelés Zalaszentivánon

Lazulás és gyógyulás a hangok erejével

Az egészségre nevelő és szemléletformáló projekt keretében „hangos” foglalkozáson vehettek részt a zalaszentiváni iskola felső tagozatosai. A különös hangokat a tibeti hangtálak (éneklő tálak) szolgáltatták, melyeket dr. Krekó Kata klinikai szakpszichológus hozott el erre az alkalomra.

Lázár Péter előadóművész, drámapedagógus lazításként sziréna- és székfoglaló gyakorlatot végeztetett a gyerekekkel, akik ezt követően lányok és fiúk alkotta csoportokban kezükbe vehették a hangtálakat. Ismerkedés gyanánt forgatták, ütögették, különféle hangokat kicsalva belőlük.
Dr. Krekó Kata érdeklődésünkre elmondta, gyerekeknél terápiás célokra, felnőtteknél meditációs és relaxációs módszerek tanításához alkalmazza a hangtálakat. A Peter Hess-féle hangmasszázst sajátította el, amellyel a testi és lelki problémák egyaránt gyógyíthatók. Az eljárás során a testre és a test mellé helyezi a tibeti hangtálakat, melyek energiájukkal és hangjukkal harmonizáló és gyógyító hatást váltanak ki a szervezetre és a lélekre.

A foglalkozáson a gyerekek ismereteket szerezhettek a buddhista gyógyító szerzetesek által évezredek óta használt tibeti hangtálak eredetéről, felhasználhatóságáról, a hanggyógyászat módszeréről. Mindeközben olyan gyakorlatokat végeztek a klinikai szakpszichológus irányításával, melyek kreativitásuk, belső figyelmük fejlesztését hivatottak elősegíteni. Emellett különféle relaxációs technikákat próbáltak ki a hangtálakkal, melyekről megtapasztalhatták, méretétől, belül vagy kívül ütögetve továbbá az ütögetés módjától és nagyságától függően más és más hangokat bocsátanak ki. Miután zeneszerszámként is használták korábban, a gyerekek egy rövid improvizációt is előadtak. A gyakorlatok során azt is megállapították, hogy belülről érzik a hosszan zengő hangot, és annak elhalkulását nem egyszerre észlelik.

Kovács Dániel ütemesen és közepes erővel ütögette a Bogdán Dávid fején tartott tálat, aki elmondta, kívül és belül egyaránt érezte a hang által kiváltott rezgést, ami jó érzés volt. Leposa Márkó a nyakában, a szájában és a torkában érezte ugyanezt. Ajtai Dominik pedig érdeklődve tapasztalta meg, hogy a hangtálban lévő víz szökőkútként kezd viselkedni az ütögetés hatására.
A hangtál gyógyító ereje éppen ebben rejlik, hogy testünk közel 70 százaléka víz, ezért a rezgések az egész testen kifejtik jótékony hatásukat.

Lázár Péter úgy értékelt, a nyolc alkalom során különféle relaxációs technikákba kóstolhattak bele a gyerekek, akik megtapasztalhatták, ezek közül melyik hat rájuk pozitívan, és melyik nem. Még két foglalkozás van hátra a projektből, melynek végén egy felmérésben kérnék ki a gyerekek véleményét, észrevételeit a megismert „új tudásokkal” kapcsolatban.

Az Élhetőbb Zalaszentivánért Közhasznú Egyesület az Új Magyarország Széchenyi Terv, Társadalmi Megújulás Operatív Program TÁMOP-6.1.2-11/1 – „Egészségre nevelő és szemléletformáló életmód programok – lokális színterek” felhívás keretében 8,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert.

vissza az elejére