Alsópáhok kinyilvánította egységét

Múzeumpedagógiai évad

Közlekedjünk elektromos járművel!


A lakosság a folytatásra, az építő munkára szavazott

Alsópáhok kinyilvánította egységét

Czigány Sándort egyedüli indulóként választották újra Alsó-páhok polgármesterének. A harmadik önkormányzati ciklusát kezdő településvezető úgy látja, az elmúlt nyolc év munkájának elismerését tükrözi ez a bizalom. Alsópáhok lakossága a folytatásra szavazott, illetve azokra az elképzelésekre, amelyek a következő öt év helyi politikáját határozzák majd meg.

– Reméltem, hogy továbbra is olyan képviselő-testületünk lesz, mellyel zökkenőmentesen folytathatjuk a munkát. Várakozásom beigazolódott, hiszen a hat képviselőből öt főt újraválasztottak. Egy képviselőtársunk külföldi munkavállalása miatt nem indult, a helyére megszavazott képviselő pedig korábban már dolgozott a testületben, így rendelkezik ismeretekkel a feladattal kapcsolatban. A lakosság maximális bizalmát jelzi az, hogy nem volt több jelölt rajtunk kívül, a polgármesterjelöltön és a hat képviselőjelöltön kívül, ami országosan sem fordult elő sűrűn. Úgy vélem, amit vállaltunk településünk fejlesztése, civil közösségeink megbecsülése terén, azt teljesítettük az elmúlt négy évben is. Az előttünk álló öt év sem lesz könnyű, kemény, fegyelmezett, de reményeink szerint sikeres munka vár ránk.

– Hogyan tervezik a folytatást?
– Az előző évekhez hasonló nagyságrendű fejlesztések megvalósítását tervezzük az elkövetkező időszakban is. Ezek egyike a polgármesteri hivatallal szemben épülő helyitermékbolt, amit még az idén szeretnénk átadni. A szükséges engedélyek beszerzését követően a bolt várhatóan december közepe vagy január eleje körül nyílhat meg. Az üzemeltető kiválasztása érdekében megkezdtük a tárgyalásokat, várjuk az érdeklődők jelentkezését, akik a meghatározott profilnak megfelelően látnák el a feladatot. A bolt mögött egy kültéri piacot is létrehozunk, lehetőséget adva az árusításra a helyi és környékbeli termelőknek.

Idén a járdaépítést is folytatjuk, a Dózsa György és a Mély út sarkától az orvosi rendelő irányába építünk meg egy szakaszt. Az előttünk álló ötéves időszakban szeretnénk elérni azt, hogy mindkét oldalon via coloros járda álljon rendelkezésre a település teljes területén. Fontos célkitűzésünk a hegyi utak rendbetétele is. Ezt a munkát már megkezdtük, több helyszínen szélesítettük ki az utat és létesítettünk vízelvezető árkokat. A településen átvezető főút felújítása is részét képezi terveinknek. Bízunk abban, hogy a hévízi elkerülő befejezése után az út tulajdonosával, a Magyar Közúttal közösen meg tudjuk oldani a rekonstrukciót.

Egy KEOP kiírásra adtunk be pályázatot, ami a közvilágítás energiatakarékos átalakítását szolgálja. A meglévő lámpatesteket korszerű LED-es fényforrásra cserélnénk minden utcában. Ez 306 darabot jelent. A beruházás 55 millió forintba kerül, a pályázat százszázalékos támogatottságú. A hivatal épületére is adtunk be pályázatot, a napelemes rendszerrel a teljes áramfogyasztást szeretnénk kiváltani, ami szintén az energiatakarékosságot szolgálja.

– Hogyan szeretnék tovább formálni a faluközpontot?
– Egy öt-tízéves időtávban olyan egységes és harmonikus arculatú településközpontot szeretnénk kialakítani, mely egyaránt tetszetős az itt élők és az ide látogató számára. Fontos szempont továbbá, hogy funkciójában is megfeleljen a kívánalmaknak. Ennek megvalósítása csak megfelelő intenzitású pályázati támogatással tud megvalósulni!
Ennek első csírája a hivatallal szemben megépített termelői bolt, amit két elavult épület felújításával és egybeépítésével hoztunk létre. A hivatal melletti lakóépületet szintén megvásároltuk. A környezetet úgy szeretnénk kialakítani, ahol posta, bank és egyéb lehetőségek állnak majd rendelkezésre. Szeretnénk va-lódi közösségi térré formálni a központot, ahol parkot is létrehoznánk. Erre ad lehetőséget a hivatal mögötti zöldterület, mely önkormányzatunk tulajdonában van. Ennek egy részét most az iskolának szeretnénk felajánlani, hogy létesítsenek iskolakertet, ahol a felsős diákok a kertműveléssel ismerkedhetnek.

– Milyen beruházások adtak még feladatot az idén?
– A héten avattuk fel az óvoda udvarát, ahol teljes rekonstrukciót hajtottunk végre. Kivágtuk a veszélyesnek mutatkozó öreg platánfát, új növényeket telepítettünk, a drótkerítést pedig esztétikus fából készült kerítésre cseréltük. Új udvari játszóeszközöket helyeztünk el az udvaron, melyre összesen 3,2 millió forintot költöttünk. Ebből önkormányzatunk 2,5 milliót biztosított, a további 700 ezer forint támogatást az évek óta nagyszerűen működő Alsópáhoki Óvoda és Iskola Gyermekeiért Alapítvány adta. A közelmúltban megérkezett az új falubuszunk, melyre tízmillió forintos támogatást nyertünk. Önkormányzatunk önrészként az áfa költségét állta ezen felül. A falu déli részén, a Kossuth utca végén hamarosan befejezzük a séta- és növénypark kialakítását, ahol játszótér is szolgálja majd a gyerekek kikapcsolódását.
   Büszkén mondhatjuk, hogy Alsó-páhokon folyamatos az építkezés. A falunak nincs olyan pontja, ahol az elmúlt nyolc évben ne építettünk volna valamit. Ez a jelenre is igaz, hiszen több helyszínen is dolgozunk. Az elvégzendő feladatok sorát bővítheti hamarosan az egészségház. Készülnek a tervek annak érdekében, hogy teljes rekonstrukciót hajthassunk végre az épületen.

– Milyen közösségi életre számítanak az elkövetkező öt évben?
– A megyei és országos elismeréseket kiérdemlő civil szervezeteink tevékenységére, teljesítményére joggal lehetünk büszkék, ezért is segítjük működésüket lehetőségeinkhez mérten. Közösségi szervezeteink fontos szerepet töltenek be az itt élők mindennapjaiban és ünnepeiben egyaránt. Színesítik, kiegészítik a helyhatóság munkáját, nem kérdés, hogy szükség van rájuk. Nagy öröm számunkra, hogy általános iskolásainktól kezdve, a középiskolákban, gimnáziumokban, felsőoktatásban tanuló fiataljaink közül egyre többen érnek el országos szinten is elismert tanulmányi és sport eredményeket. Önkormányzatunk továbbra is segíteni szeretné a helyi fiatalokat Az általános és középiskolásoknak tízezer, a felsőoktatásban tanuló hallgatóknak 12 ezer forint iskolakezdési támogatást ad. A Bursa Hungarica ösztöndíjprogramban az állam által nyújtott ötezer forint mellé ötezer forintot teszünk havonta, ami évi százezer forintos támogatást jelent a főiskolások és egyetemisták számára. Említést érdemel, hogy 26 felsős diák vett részt az Ökumenikus Ifjúsági Alapítvány szervezésében zajló 72 óra kompromisszum nélkül elnevezésű akcióban, mely során kitakarították a most épülő helyitermék-boltot. A közelmúltban az aranykorúakat ünnepeltük, a rendezvényre kétszázan látogattak el. Az elmúlt években a közösségi programok egész sora alakult ki Alsópáhokon, melyeket a jövőben is meg kívánunk tartani – zárta a beszélgetést Czigány Sándor.

– liv –

vissza az elejére


Tematikus foglalkozások gyerekeknek

Múzeumpedagógiai évad

Különleges múzeumi órák, foglalkozások és osztálykirándulások várják ebben a tanévben is az óvodás kortól egészen 18 éves korig a gyerekeket a Göcseji Múzeumban és a skanzenben. A múzeumpedagógia évadnyitóra és a Pedagógusok éjszakájára az elmúlt héten került sor, melynek keretében a közgyűjteménnyel együttműködő oktatási intézmények munkatársai megismerkedhettek a múzeum és a falumúzeum kínálatával.

A tanárokat Kaján Imre múzeumigazgató, majd Pácsonyi Imre, a KLIK zalaegerszegi tankerületének igazgatója köszöntette. A megnyitón elhangzott: fontos az oktatási, nevelési intézmények és a múzeumok összefogása, hiszen a mostani gyerekekből lesznek a jövő kultúrafogyasztói, ezen kívül számos érdekes múzeumi programmal és oktatási segédlettel lehet kiegészíteni az iskolai tananyagot.

A tanárokat Kissné Kovács Ágnes, a múzeumpedagógiai programok koordinátora kalauzolta végig a Göcseji Múzeum egyes foglalkoztató termein, bemutatva a témákhoz kapcsolódó tárgyakat és segédanyagokat. Az idei tanévben az óvodások többek között a várépítés, a régészet rejtelmeivel, az adventi szokásokkal, a magyar népmesékkel és néphagyományokkal, valamint a korongozással is megismerkedhetnek. Az általános és középiskolások az egyes történelmi korokhoz köthető foglalkozásokon, vagy osztálykirándulásokon vehetnek részt, de megismerkedhetnek a reformkori köznemesség életmódjával, a céhes mesterségekkel és a biogazdálkodással is.

vissza az elejére


Közlekedjünk elektromos járművel!

A Göcsej Hegyhát LEADER Egyesület, az őrségi Népi Mesterségek Műhelye Egyesület az Energia Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft.-vel karöltve Zalaegerszeg, Nagypáli, Szalafő érintésével egy projekt keretében olyan turisztikai útvonalat alakít ki, amely elektromos kerékpárral is végigjárható, amelyek az érintett településeken kölcsönözhetők és tölthetők is a felállított töltőállomásokon.

Az elektromos hajtás már a XIX. század végén ismert volt, de évtizedek kellettek, hogy megjelenjen a közlekedésben, elsősorban a tömegközlekedésben. Vélhetően már mindegyikünk utazott villamoson, metrón vagy trolibuszon. Az utóbbi 15 év egyik legnagyobb közlekedési beruházása vasútvonalaink villamosítása volt.
A civil közlekedésben az elektromos járművek az utóbbi két évtizedben jelentek meg lassan araszolva, elsősorban a járművek magas ára miatt. Ahol a keresetek biztosítják, pl. Norvégiában, ott a képzeletbeli dobogó második fokán állnak az eladásokban az elektromos gépkocsik. Hazánkban a kétkerekű járművek valószínűleg megfizethetők, indokolja ezt az is, hogy Magyarországon egyre többen kerékpároznak (az unióban negyedikek vagyunk).
Az elektromos kerékpároknak három típusáról beszélhetünk:

Pedelec: A pedal + electric + cycle szavak összevonásából alakult ki. Lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor pedálozol. Nem rendelkezhet „gázkarral”, mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie. A rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működhet. Efölött már a saját izomerővel kell pedálozni.

– S-pedelec: 2011-ben még csak a „pedelec”, és „e-bike” kategóriák léteztek, de különvált egy harmadik vonal is. Ez pedig az S-pedelec. Az „S” a speed, azaz a sebességet jelöli. Ezeknél az elektromos kerékpároknál a rásegítés bekapcsolását nem csak a pedálozás megkezdése, vagy a pedálozási nyomaték megjelenése, hanem egy markolat elfordítása, vagy gomb megnyomása is elindíthatja. A meghajtás segítségével elérhető végsebességük jóval meghaladhatja a 25 km/h-s sebességet, egyes modellekkel már 100 km/h körüli tempót is lehet kerékpározni.

E-bike: Minden olyan elektromos rásegítéssel ellátott kerékpár, mely pedálozás nélkül is mozgásba hozható, legyen az elforgatható markolat, vagy nyomógomb. Továbbá a pedálozás megkezdése (ha egyáltalán rendelkezik pedálokkal) semmilyen befolyással nem bír az elektromos rásegítés működésére. Amennyiben a meghajtó motor teljesítménye meghaladja a 250 W-ot, akkor is e-bike a hivatalos megnevezése a kerékpárnak.

Az elektromos kerékpárok világszerte nagyon elterjedtek. Kínában, és a Távol-Keleten több tízmillió példány fut az utakon, de ezek szinte kivétel nélkül az e-bike kategóriába tartoznak. Európában a szigorúbb EU-s szabályozások miatt sokkal elterjedtebb a pedelec kerékpár, de a fiatalok körében ugrásszerűen megnőtt az S-pedelec felhasználók száma. Az alacsony minőségű e-bike-okat már szinte kizárólag a hipermarketekben és barkácsáruházakban lehet megtalálni Európa-szerte. Hazánkban még kerékpárboltok is forgalmaznak e-bike-ot, főleg hazánk délebbi és alföldi régióiban.

Az „Energia két keréken – mobilitás témaút kialakítása Zala megyében” projekt célja egy bottom-up stratégián alapuló mintaprojekt megvalósítása az ,,E-mobilitás" népszerűsítése érdekében. Ennek keretében a térségbe látogató turisták az elektromos kerékpár újdonságtartalmát élvezve látogathatják meg a témaút nevezetességeit, megfelelő programot biztosítva egy egész család számára.
A projektrészvevők 12 db úgynevezett pedelec típusú kerékpárt szereznek be, amely hagyományos építésű kerékpárt takar, s amit egy magyar fejlesztésű String-bike nevű hajtószerkezettel alakítanak át elektromos meghajtásúvá.
Cél az alapinfrastruktúra kialakításán túl, hogy a projektpartnerek közös igényei alapján, egy nemzetközi innovációs találkozó segítségével olyan elektromos kerékpárt építsünk meg, mely mindannyiunk elvárásának megfelel (rögös utakon és rossz terepviszonyok, szintkülönbségek melletti alkalmazhatóság, hosszú élettartamú akkumulátor, kényelmi szempontok, menettáv stb.).

vissza az elejére