Szándéknyilatkozat közös program megvalósítására
A „Zala két keréken” elnevezésû projekt záró konferenciájára került sor a közelmúltban, Lentiben. Az eseményen többek között szó volt a kerékpáros turizmus fejlesztéséről, hatásáról, és e témában több előadást is hallhattak az érdeklődők. Tóth János, a megyei önkormányzat által felkért szakértő pedig térképek bemutatásával a jelenlegi zalai kerékpárút-szakaszokról és a várható, illetve javasolt bővítésekről tartott tájékoztatót.
 Fontos 
tudni: az Euro Velo, teljes néven az Európai Kerékpárút Hálózat az Európai 
Kerékpáros Szövetség terve 14 hosszú távú, egész Európát átszelő kerékpárút 
kialakítása. Ezen utak teljes hossza több mint 70 ezer kilométer, melyből 45 
ezer kilométer már elkészült. 2009-ben az úthálózat kiegészítésre került a 13-as 
és 15-ös útvonallal. A 13-as útvonal a Vasfüggöny mentén került kijelölésre, és 
ennek egyik Magyarországot érintő szakaszát 2014. augusztus 19-én adták át.
Fontos 
tudni: az Euro Velo, teljes néven az Európai Kerékpárút Hálózat az Európai 
Kerékpáros Szövetség terve 14 hosszú távú, egész Európát átszelő kerékpárút 
kialakítása. Ezen utak teljes hossza több mint 70 ezer kilométer, melyből 45 
ezer kilométer már elkészült. 2009-ben az úthálózat kiegészítésre került a 13-as 
és 15-ös útvonallal. A 13-as útvonal a Vasfüggöny mentén került kijelölésre, és 
ennek egyik Magyarországot érintő szakaszát 2014. augusztus 19-én adták át.
A lenti konferencia céljáról, a zalai kerékpárút-fejlesztésről Pá-csonyi Imrét, 
a megyei közgyûlés alelnökét kérdeztük.
– Miért fontos Zala megyének a kerékpárút-fejlesztés?
– A kerékpárút-fejlesztések eddig általában egy-egy csomóponthoz, nagyobb 
településekhez kapcsolódtak. Messze vagyunk még attól, hogy a kerékpárutak 
hálózatot alkossanak, olyant, amelyik a megye átjárhatóságát és a meszszebb eső 
turisztikai látványosságokat összeköti, de azért is ez az egyik prioritás, mivel 
az Európai Unió is a hálózatok létrejöttét támogatja. Nem véletlen, hogy a 
megyei önkormányzat kezdeményezésére a szakértőnk összeállította az eddigi 
fejlesztések térképét, egy másikon pedig láthatjuk a megcélzott fő irányokat. 
A legfontosabb célunk, hogy Zalát is bekapcsoljuk a nemzetközi vérkeringésbe. 
Egyre több turista választja a kerékpárt, mint közlekedési eszközt, mint 
életformát, így egyre több a kerékpáros turista, akiknek az igényeit ki kell 
elégíteni. De fontos a munkahelyek megközelíthetősége is, tehát a két 
fejlesztési célt össze lehetne kapcsolni, egymásra épülhetne a kettő. Plusz 
bevételi forrást jelent a kerékpáros turizmus az egyes települések 
vállalkozóinak, s egyben munkahelyteremtő hatása is lehet.
Fő stratégiai területünk a Balaton, Hévíz, Zalakaros, és bár a Balaton körbe 
kerékpározható, a nemzetközi hálózatba még nem került bekötésre – fogalmaz 
Pácsonyi Imre. Nem szabad figyelmen kívül hagynunk a vasi és Somogy megyei 
kerékpárutakhoz való csatlakozás ügyét a szlovén és osztrák hálózathoz való 
illeszkedés mellett.
– Mit jelent mindez a gyakorlatban, az egyes szakaszok esetében?
– Célunk a déli, az országhatárral párhuzamosan haladó Vasfüggöny kerékpárút 
és a Balaton öszszekötése (itt magyar oldalon is van még hiányzó kerékpáros 
szakasz), valamint az, hogy a Zalavölgye kerékpárút is jusson el a Balatonig.
Nagykanizsa felől lehessen elérni Zalakaros térségét, majd a Kis-Balaton 
területén át a Balatont is meg lehessen közelíteni kerékpárral. A két megyei 
jogú város közti összeköttetés nem képezi az országos hálózat részét, ugyanakkor 
ezt is fontosnak tartanám. 
– Lesz a kerékpárút-fejlesztésre elég pénz?
– Természetesen annyi nem áll rendelkezésre, amennyit szeretnénk. Viszont jó 
lenne egyéb központi forrást is találni, hogy ne csak az integrált területi 
programban lévő pénzt lehessen a fejlesztésekre felhasználni. 
– Mit tartalmaz a Lentiben elfogadott szándéknyilatkozat?
– A szándéknyilatkozat a megyei önkormányzat és a „Zala két keréken 2020” 
programban érintett önkormányzatok, szervezetek együttmûködéséről szól. Arról, 
hogy a megyei hálózatos kerékpárút-fejlesztési program megvalósítása közös 
érdek. Prioritásként kívánjuk kezelni a legfontosabb turisztikai attrakciók 
kerékpáros megközelíthetőségét és körbejárhatóságát célzó fejlesztéseket, az 
országos-nemzetközi kerékpáros útvonalakat összekapcsoló fejlesztéseket és a 
zalaiak mindennapi életében szerepet játszó kerékpáros útvonalak fejlesztését.
A programban a kerékpárutak építése, kijelölése mellett hangsúlyos szerepet kap 
a szolgáltatási infrastruktúra fejlesztése és a kerékpározáshoz köthető 
szolgáltatások bekapcsolása a rendszerbe. Célunk továbbá egy egységes Zala 
megyei kerékpáros információs adatbázis létrehozása. Szeretnénk, ha 2020-ra 
jelentősen emelkedne a kerékpáros kirándulások száma és a turisták ezzel 
összefüggő költése is.
