Másfél nap az élet
|
Műfüves pálya Lentiben | Önvezető kamionok tesztje |
![]() |
Lubics Szilvia ultramaratonista élete, pályafutása
Sajtótájékoztatón mutatták be Lentiben a Másfél nap az élet című kötetet, melyben Lubics Szilvia gondolatait férje, Lubics György írta le. A szerző a mindennapokban és a különböző sporteseményeken egyaránt felesége mellett állt, így született meg az ötlet, hogy idő híján ő formálja könyvvé mindazokat a történéseket, melyeket a sportoló a hétköznapokban és a Spartathlon teljesítése közben megélt. – Sok mindenről szól ez a könyv, melyben azt igyekszünk megmutatni, hogyan lavíroz egy háromgyermekes fogorvos anyuka az életben, aki ráadásul még ultramaratonista is. A család, a hivatás és a sport három olyan terület, melyet nehéz úgy egyeztetni, hogy egyik se sérüljön. Hogy hogyan lehet? Csak szigorú időbeosztással, tervezéssel – mondta Lubics Szilvia, majd hozzátette: – Az ultramaratonban számomra az a csodálatos, hogy olyan dolgokra jövök rá magammal kapcsolatban, amikre nem is gondoltam volna. Fantasztikus, hogy mire képes az ember, és amikor futás közben egy gödörből képes vagyok kijönni, akkor tudom, hogy a mindennapokban is bármit meg tudok csinálni. Lubics Szilvia többek között a Magyar Becsület Rend és a Zala Megye Díszpolgára kitüntetés birtokosa. Amatőr sportolóként 2003-ban kezdett futni, s 2006-tól favorizálja az ultratávokat. Többszörös magyar bajnok, aki Európában a 246 km-es Spar-tathlonon már háromszor aratott győzelmet, az amerikai Badwater Ultramarathonon pedig a negyedik helyen ért célba. Könyvének megjelenését több cég és szervezet, köztük a Zala Megyei
Önkormányzat támogatta. Szakál Eszter |
labdarúgó-mérkőzésekkel avatták fel
A Lenti TE sporttelepén a modern, 50 mm szálhosszúságú műfű borítással, ledvilágítással ellátott 22x42 méteres labdarúgópálya elkészültével a sportágat kedvelők régi vágya teljesült. A pályaavatón részt vett Gellei Imre, az MLSZ Szakmai Bizottságának elnöke, Vigh László, országgyűlési képviselő, dr. Pál Attila, a Zala Megyei Közgyűlés elnöke, Preisinger Sándor, az MLSZ Zala Megyei Igazgatóságának társadalmi elnöke, a magyar NB I 1994-1995-ös szezon gólkirálya, Horváth László, Lenti város polgármestere, illetve Kóbor Zsolt, a Merci 96 Kft. ügyvezetője a kivitelező képviseletében. Először Drávecz Gyula, Lenti város alpolgármestere ismertette a beruházással kapcsolatos információkat. Mint elmondta, Lenti város önkormányzata és képviselő-testülete 2017 márciusában döntött arról, hogy pályázatot nyújt be az MLSZ-hez műfüves labdarúgópálya építésére. A helyszínválasztás a Lenti TE sporttelepén lévő használaton kívüli, lerombolt állapotú kézilabdapályára esett. A pályázat beadása, majd sikeres elbírálása után, július 28-án történt meg a munkaterület átadása. A kivitelező ezen a napon el is kezdte a munkát. A műszaki átadásra szeptember 4-én került sor. Ezt követően Vigh László avatóbeszédében hangsúlyozta, gyakran mondjuk, hogy a fiataljaink keveset mozognak és ezért kötelességünk, hogy próbáljuk színesebbé, vonzóbbá tenni számukra a sporttelepeket. A számítógép, internet és mobil világában nagyon felértékelődnek az ilyen helyek, ahova a fiatalok, gyermekek szívesen jönnek ki. Gellei Imre azt emelte ki: hatalmas ünnep egy városnak, amikor átadhat egy ilyen új létesítményt. Nagyon fontos a gyerekekről való gondoskodás, törődés. Az ünnepség végén Gellei Imre, Vigh László, dr. Pál Attila, Preisinger Sándor, Horváth László és Kóbor Zsolt átvágták a szalagot, majd Kaszás Csaba káplán megszentelte a labdarúgópályát. Először a Lenti TE U9 korosztályos csapata játszott, ezt követte a Képviselők csapata a Közéleti Válogatott elleni összecsapás, majd a kispályás bajnokság két csapata, a VM Sportlövők és a Fregatt TK meccselt. A pályaavató közben megtartották a Lenti városi kispályás labdarúgó-bajnokság eredményhirdetését is. |
![]() |
az m1-es autópályán
Önvezető kamionokat tesztelt a Volvo Trucks és a Waberer's International Nyrt., közúti forgalomban az elmúlt pénteken, a járművek ötven kilométert tettek meg az M1-es autópályán.
A három kamion platooning technológia segítségével haladt a sztrádán. Ennek lényege, hogy csak az első járműben ül vezető, a többi kamion a vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetően követi a konvoj első tagját. Biztonsági okokból az M1-esen haladó valamennyi jármű vezetőfülkéjében ült sofőr. A járművek Lébénynél hajtottak fel a sztrádára, majd Rábapatonánál, az M85-ös gyorsforgalmi úton fordultak vissza.
Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a teszt előtt hangsúlyozta: olyan új technológiai forradalomnak és változásnak vagyunk tanúi, amely a gőzgép és a robbanómotor feltalálásához foghatóan megváltoztatja az emberek életét. Magyarország ebben a versenyben nem szeretne lemaradni, ezért tették le a zalaegerszegi tesztpálya alapkövét, és az R76-os utat is műszakilag olyanra tervezik, hogy alkalmas legyen önvezető járművek tesztelésére forgalomban – mondta. Hozzátette: jelenleg több országgal, köztük Szlovéniával, Szlovákiával és Ausztriával folytat tárgyalásokat a kormány, hogy a tesztautók átmehessenek oda is.
Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium kiemelt vállalati
kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára elmondta: a közép-kelet-európai
régióban Magyarországon tesztelnek vezető nélküli járműveket, ami az ország
iparpolitikájának helyességét igazolja.
Hozzátette: a zalaegerszegi tesztpálya (amit már aszfaltoznak) egyes pályaelemei
már 2018-ban használhatók lesznek, 2020-ra pedig elkészül a minden igényt
kielégítő pálya. Kitért arra is, hogy az M7-es autópálya és a tesztpálya közötti
úttal olyan információhalmaz jön majd létre, amelyet „a kutatócégek nem fognak
győzni kielemezni”.
Dér Péter, a Volvo Trucks kereskedelmi igazgatója arról beszélt, hogy a platooning technológiával biztonságosabb, környezetkímélőbb és gazdaságosabb lehet az árufuvarozás. A beépített technológiának köszönhetően a járművek reakcióideje gyorsabb, mint az emberé, így könynyebben elkerülhetők a balesetek, kevesebb üzemanyagot használnak fel a konvojban haladás miatt, ezáltal kevesebb károsanyagot bocsátanak ki. Előnye még, hogy csak egy sofőr utazik a konvojjal.
Dér Péter az MTI-nek elmondta, hogy a platooning technológiát még tesztelik,
és mindennapos használata előtt rendezni kell a különböző országok közlekedési
és egyéb szabályait is. Reálisan négy-öt év múlva üzemeken belül, logisztikai
centrumokban már alkalmazható lesz a technológia, de a közúti fuvarozásban
egyelőre még nem látja az alkalmazás bevezetésének lehetőségét. Fontos, az is,
hogy társadalmilag elfogadott legyen a technológia, és a közúthálózat is
alkalmas legyen rá – fűzte hozzá.
Lajkó Ferenc, a Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a
szállítmányozó vállalat idén kötött stratégiai megállapodást a Volvo Trucks-szal,
a teszt jogi hátterének kialakítása pedig mintegy két hónap alatt fejeződött be.